Δεξιότητες Συμβουλευτικής 

Κωδικός Μαθήματος:

ΠΜΣΔΥΠ303

Εξάμηνο:

Γ΄ Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

39

Μονάδες ECTS:

6


ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν τη δυναμική της οικογένειας και του ζεύγους και των τρόπων επίδρασης αυτών στην ψυχο- συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού και του εφήβου
  • Να χρησιμοποιούν κατάλληλα τις δεξιότητες συμβουλευτικής και επικοινωνίας.
  • Να επιδεικνύουν ενσυναίσθηση στη διαπροσωπική τους επικοινωνία στον επαγγελματικό τους χώρο.
  • Να επικοινωνούν με επιτυχία με παιδιά στο επαγγελματικό τους χώρο.
  • Να επικοινωνούν αποτελεσματικά με γονείς στον επαγγελματικό τους χώρο.
  • Να χειρίζονται αποτελεσματικά δύσκολες καταστάσεις κατά τη διαπροσωπική επικοινωνία στον επαγγελματικό τους χώρο.
  • Να βοηθούν τα παιδιά στη διαμόρφωση αυτοαντίληψης και στην ανάπτυξη αυτοεκτίμησης.
  • Να πραγματοποιούν παρεμβάσεις ενίσχυσης της κοινωνικοποίησης και των δεξιοτήτων φιλίας.
  • Να υλοποιούν παρεμβάσεις για την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και των δεξιοτήτων διαχείρισης συναισθημάτων.
  • Να καθοδηγούν τα παιδιά στην επίλυση προβλημάτων
  • Να πραγματοποιούν παρεμβάσεις ενίσχυσης ψυχικής ανθεκτικότητας (αντίσταση, άρνηση, διαχείριση του πειράγματος).

 

Γενικές Ικανότητες

Ο φοιτητής μετά την επιτυχή παρακολούθηση του Μαθήματος θα είναι σε θέση να:

  • να οδηγηθεί σε λήψη αποφάσεων με βάση τα κριτήρια διαπροσωπικής επικοινωνίας
  • να προσαρμόζεται σε νέες καταστάσεις
  • να διεξάγει αυτόνομη εργασία κλπ
  • να επιδεικνύει σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • να επιδεικνύει κοινωνική, επαγγελματική και ηθική υπευθυνότητα και ευαισθησία σε όλα τα παιδιά

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Οικογένεια και Ζευγάρι-Δυναμική και αλληλεπίδραση
  2.  Δεξιότητες συμβουλευτικής και επικοινωνίας
  3. Ενσυναίσθηση
  4. Ενεργητική ακρόαση (παραγωγική και μη παραγωγική ακρόαση)
  5. Επικοινωνία με παιδιά και εφήβους
  6. Επικοινωνία με την οικογένεια
  7. Επίλυση προβλημάτων με συναδέλφους
  8. Αυτοαντίληψη – Ενίσχυση της Αυτοεκτίμησης
  9. Προαγωγή και ανάπτυξη δεξιοτήτων φιλίας στα παιδιά
  10. Διαχείριση συναισθημάτων
  11. Επίλυση προβλημάτων
  12. Δεξιότητες άρνησης, αντίστασης και διαχείρισης του πειράγματος.
  13. Θέσπιση ορίων σε παιδιά και εφήβους

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Ατομικές γραπτές εργασίες. Η επίδοση στις εργασίες υπολογίζεται ως το 100% του τελικού βαθμού.
Για την επιτυχή ολοκλήρωση απαιτείται βαθμός τουλάχιστον 5/10.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Ginsburg K, Jablow M. Δόμηση Ψυχικής Ανθεκτικότητας σε Παιδιά και Εφήβους (Γενική Επιμέλεια: Χρούσος Γ., Χατζημινάογλου Μ-Α, Μπακοπούλου Φ.), Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης, Αθήνα 2014.
  2. Kottler J.A., Kottler E. Counselling Skills for Pre-school and School Teachers. Institute for the Psychology of Personality, Ljubljana 2001.
  3. Nelson-Jones R. Βασικές Δεξιότητες Συμβουλευτικής: Ένα εγχειρίδιο για βοηθούς (επιμ-μτφ. Μ. Μαλικιώση- Λοϊζου). Εκδόσεις Πεδίο, Αθήνα 2009.
  4. Rogge JU. Τα Παιδιά Χρειάζονται Όρια-τα έχουν ανάγκη. Εκδόσεις Θυμάρι, Αθήνα 2005.
  5. Κουνενού, Κ. Συμβουλευτική και Θεραπεία Οικογένειας. Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2010.
  6. Κουρμούση Ν. Βήματα για τη ζωή: Πρόγραμμα ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων για το Δημοτικό. Εκδόσεις Σοκόλη, Αθήνα 2014.
  7. Κουρμούση Ν., Κούτρας Β., Κουνενού Κ. Βήματα για τη ζωή: Οδηγός για το άνοιγμα των σχολείων τον καιρό της πανδημίας. Παιδαγωγικό Τμήμα Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. Αθήνα 2020.
  8. Μαλικιώση-Λοΐζου Μ. Συμβουλευτική Ψυχολογία. Πεδίο Αθήνα 2018.
  9. Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. H Συμβουλευτική Ψυχολογία στην Εκπαίδευση: Από τη Θεωρία στην Πράξη (Ζ’ έκδοση). Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2001.
  10. Στάλαρντ Π. Σκέφτομαι σωστά νιώθω καλά. Εκδόσεις Τυπωθήτω, Αθήνα 2006