Ειδική Αγωγή στην Παιδική και Εφηβική Ηλικία 

Κωδικός Μαθήματος:

ΠΜΣΔΥΠ305

Εξάμηνο:

Γ΄ Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

39

Μονάδες ECTS:

6


Καθηγητές Μαθήματος

Καρβούνης Μιλτιάδης

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • Να χρησιμοποιούν σωστά τις βασικές έννοιες στο χώρο της ειδικής αγωγής-ενταξιακής εκπαίδευσης (ειδική αγωγή, συμπεριληπτική εκπαίδευση, αναπηρία, ένταξη).
  • Να κατανοούν τα βασικά χαρακτηριστικά των παιδιών με διάφορες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά και των παιδιών που αποτελούν κατά κάποιο τρόπο μειονότητα σε ένα σχολείο (παιδιά με χρόνια προβλήματα υγείας κλπ)
  • Να αναγνωρίζουν διεργασίες που προωθούν ή παρεμποδίζουν την εφαρμογή ενταξιακών πρακτικών μάθησης για όλους τους μαθητές –συμπεριλαμβανομένων και των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία.
  • Να αντιλαμβάνονται τη σημασία των πλεγμάτων στήριξης (οικογένεια, ειδικοί επαγγελματίες, εθελοντές) στην ειδική αγωγή.
  • Να σχεδιάζουν και να διεξάγουν μικρής έκτασης ποιοτικές έρευνες ή μελέτες περίπτωσης στο πεδίο της ειδικής αγωγής.
  • Να σχεδιάζουν προγράμματα προαγωγής υγείας για μαθητές ειδικής αγωγής

 

Γενικές Ικανότητες

Ο φοιτητής μετά την επιτυχή παρακολούθηση του Μαθήματος θα είναι σε θέση για:

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών σε θέματα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης
  • Αυτόνομη αλλά και ομαδική εργασία
  • Σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Ά σκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Σχεδιασμός προγραμμάτων αγωγής και προαγωγής υγείας για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Η ειδική αγωγή στην Ελλάδα- Τρέχουσες προκλήσεις και τάσεις στη συμπεριληπτική εκπαίδευση
  2. Ζητήματα αξιολόγησης παιδιών και εφήβων: Ψυχομετρική αξιολόγηση ή απευθείας παρέμβαση;
  3. Πρώιμη ανίχνευση και παρέμβαση σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες
  4. Δυσλεξία
  5. Δυσγραφία
  6. Διαταραχές Φάσματος Αυτισμού (σύγχρονες απόψεις αιτιολογίας και αντιμετώπισης, ανίχνευση, αξιολόγηση, διάγνωση, διαχείριση)-Παρεμβάσεις.
  7. Πολυαναπηρία: Εννοιολογική αποσαφήνιση και εκπαιδευτικές παρεμβάσεις
  8. Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)-προβλήματα συμπεριφοράς παιδιών και εφήβων-Παρεμβάσεις
  9. Παιδιά και έφηβοι με νοητική υστέρηση: διάγνωση, αίτια, αποτελεσματικές εκπαιδευτικές πρακτικές
  10. Νευροαναπτυξιακές Διαταραχές με έμφαση στην Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή
  11. Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή: Θεωρητική και κλινική προσέγγιση
  12. Υποστηρικτικοί θεσμοί στο σχολείο-Τμήματα ένταξης
  13.  Παράλληλη στήριξη: Συνεργασία γενικού και ειδικού εκπαιδευτικού: θεωρητικό πλαίσιο και εφαρμογή στην πράξη

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:
– Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
– Επίλυση προβλημάτων
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
Για την επιτυχή ολοκλήρωση απαιτείται βαθμός τουλάχιστον 5/10.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Lee Heward W. Παιδιά με ειδικές ανάγκες: Μια εισαγωγή στην ειδική εκπαίδευση. Εκδόσεις Τόπος, Αθήνα 2011.
  2. Βίκη Α, Γιαβρίμης Π, Παπάνης Ε. (Επιμ). Καινοτόμες προσεγγίσεις στην ειδική αγωγή: Εκπαιδευτική έρευνα για τις ευάλωτες ομάδες πληθυσμού. Εκδόσεις Σιδέρης Ι, Αθήνα 2009.
  3. Δροσινού Μ.Χ. Ειδική αγωγή και εκπαίδευση: Η «δια» της ειδικής αγωγής πρόταση εκπαίδευσης των παιδιών και νέων με ιδιαιτερότητες. Εκδόσεις Opportuna, Αθήνα 2017.
  4. Κάκουρος Ε, & Μανιαδάκη Κ. Η διαχείριση της ΔΕΠ-Υ: Από τη θεωρία στην πράξη. Εκδόσεις Gutenberg- Γιώργος & Κώστας Δαρδανός, Αθήνα 2016.
  5. Μoores D.F. Εκπαίδευση και κώφωση. Ψυχολογική προσέγγιση, αρχές και πρακτικές. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2007.
  6. Κατσούλης Φ. & Χαλικιά. Ι. Εισαγωγή στην εκπαίδευση των μαθητών με μερική ή ολική απώλεια όρασης. ΕΠΕΑΚ, Αθήνα, 2007
  7. Πολυχρόνη Φ. Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Εκδόσεις Πεδίο, Αθήνα 2011.
  8. Τζιβινίκου Σ. Μαθησιακές Δυσκολίες-διδακτικές παρεμβάσεις. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5332
  9. Στασινός Δ. Η ειδική εκπαίδευση 2020 plus. Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2016
  10. Τσιμπιδάκη Α. Παιδί με ειδικές ανάγκες, οικογένεια και σχολείο: Μία σχέση σε αλληλεπίδραση. Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2013.
  11. Farrell, M. Debating special education. London: Routledge 2010.