Μεθοδολογία Αγωγής & Προαγωγής Υγείας 

Κωδικός Μαθήματος:

ΠΜΣΔΥ104

Εξάμηνο:

Α' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΓΥ

Ώρες:

39

Μονάδες ECTS:

6


Καθηγητές Μαθήματος

Μεράκου Κυριακούλα

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • Να ορίζουν την έννοια και το περιεχόμενο των όρων αγωγή και προαγωγή της υγείας
  • Να διακρίνουν και να συγκρίνουν τις μεθόδους αγωγής υγείας και να επιλέγουν την κατάλληλη μέθοδο ανά ομάδα ηλικίας του πληθυσμού
  • Να σχεδιάζουν προγράμματα / παρεμβάσεις αγωγής και προαγωγής υγείας με βάση επιστημονικό μοντέλο σχεδιασμού
  • Να σχεδιάζουν την εκτίμηση αναγκών για προγράμματα αγωγής και προαγωγής υγείας
  • Να διαμορφώνουν σκοπό και στόχους των παρεμβάσεων
  • Να αξιολογούν προγράμματα / παρεμβάσεις αγωγής και προαγωγής υγείας
  • Να συμπεριλαμβάνουν την ποιότητα ζωής και την ευεξία ως βασικό συστατικό στα προγράμματα προαγωγής υγείας
  • Να γνωρίσουν και να χρησιμοποιούν την ψηφιακή μορφή αγωγής και προαγωγής υγείας

 

Γενικές Ικανότητες

Ο φοιτητής μετά την επιτυχή παρακολούθηση του Μαθήματος θα είναι σε θέση να:

  • συνθέσει δεδομένα και πληροφορίες, ώστε να εξάγει αποτέλεσμα
  • να οδηγηθεί σε λήψη αποφάσεων με βάση αντικειμενικά κριτήρια
  • να διεξάγει αυτόνομη αλλά και ομαδική εργασία
  • να εργαστεί σε διεθνές και διεπιστημονικό περιβάλλον
  • να σχεδιάζει προγράμματα προαγωγής υγείας
  • να παράγει νέες ερευνητικές ιδέες για θέματα αγωγής και προαγωγής υγείας

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Εννοιολογική προσέγγιση της αγωγής και της προαγωγής υγείας – Βασικά μοντέλα αλλαγής συμπεριφοράς
  2. Μεθοδολογία αγωγής υγείας: παθητική προσέγγιση – παραδοσιακή μέθοδος
  3. Μεθοδολογία αγωγής υγείας: προσέγγιση της δράσης – βιωματική μέθοδος εκπαίδευσης – Μέθοδος ενεργητικής συμμετοχής
  4. Μεθοδολογία αγωγή υγείας με δεξιότητες ζωής (μοντέλο συναισθηματικής και ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης)
  5. Μεθοδολογία αγωγής υγείας: Αλληλοδιδακτική μέθοδος
  6. Μεθοδολογία αγωγής υγείας: Ατομική συμβουλευτική για αλλαγή συμπεριφοράς-Συνέντευξη κινητοποίησης
  7. Προαγωγή υγείας: ιστορική και θεωρητική προσέγγιση
  8. Η προαγωγή υγείας ως ποιότητα ζωής και ευεξία
  9. Προαγωγή υγείας και ψηφιακή τεχνολογία
  10. Μοντέλα σχεδιασμού παρεμβάσεων αγωγής και προαγωγής της υγείας
  11. Εκτίμηση αναγκών αγωγής και προαγωγής υγείας
  12. Σκοπός και στόχοι των παρεμβάσεων αγωγής και προαγωγής υγείας
  13. Επιλογή μεθόδων και τεχνικών στις παρεμβάσεις αγωγής και προαγωγής υγείας – Αξιολόγηση προγραμμάτων / παρεμβάσεων αγωγής και προαγωγής υγείας

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει:
– Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
– Επίλυση προβλημάτων
– Επεξεργασία σεναρίου
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
ΙΙ. Ομαδική Εργασία και Παρουσίαση (20%)
Για την επιτυχή ολοκλήρωση απαιτείται βαθμός τουλάχιστον 5/10.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Μεράκου Κ. Μεθοδολογία Αγωγής και Προαγωγής Υγείας στο Σχολείο, Διδακτικές σημειώσεις, ΠΑΔΑ, 2021-22.
  2. Τούντας Γ. ΥΓΕΙΑ: Η επίδραση του φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντος, των θεσμών και της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Εκδόσεις Επίκεντρο, Αθήνα 2021
  3. Cowie H, Boardman C, Dawkins J, Dawn J. Συναισθηματική υγεία και ευεξία: Ένας πρακτικός οδηγός για το σχολείο. Επιμέλεια ελληνικής έκδοσης: Μπαρμπούνη Α, Μεράκου Κ, Αμανάκη Ε. Εκδόσεις Παρισιάνου, Αθήνα 2017.
  4. Egger G, Spark R, Donovan R. Health Promotion Strategies & Methods. 3rd ed, McGraw-Hill Education, Sidney 2013.
  5. Ewles L, Simnett I. Προάγοντας την Υγεία – ένας πρακτικός οδηγός. (Επιστημονική επιμέλεια – μετάφραση: Μεράκου Κ, Μπαρμπούνη Α, Κουρέα-Κρεμαστινού Τζ, – Γενική Επιμέλεια: Κυριόπουλος Ι.Η.), Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης, Αθήνα 2011.
  6. Δαρβίρη Χ. Προαγωγή Υγείας. Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης, Αθήνα 2007.
  7. Fertman C.I., Allensworth D.D. (Eds). Health Promotion Programs: From Theory to Practice. Jossey- Bass, San Francisco 2010.
  8. Koelen M. M., & Van den Ban A.W. Health Education and Health Promotion. Wageningen Academic Publishers, Wageningen 2004.
  9. Snelling A. Introduction to Health Promotion. John Wiley & Sons, San Francisco, 2014.
  10. Gray G, Young I, Bamekow V. Developing a health-promoting school. WHO, Geneva, 2006.
  11. Innstrand S.T. (Ed). Health promotion-Theory and practice. Research Centre for Health Promotion and Resources HiST/NTNU, Trondheim, Norway, 2012.