Πολιτικές Πρόληψης Εξαρτήσεων 

Κωδικός Μαθήματος:

ΠΜΣΔΥ301

Εξάμηνο:

Γ΄ Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

39

Μονάδες ECTS:

6


ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Όταν οι φοιτητές θα έχουν ολοκληρώσει το μάθημα θα είναι σε θέση να:

  • να αναγνωρίζουν τις διαστάσεις και την οπτική της Δημόσιας Υγείας στην αντιμετώπιση των εξαρτήσεων,
  • να κατανοούν την πολυπλοκότητα του φαινομένου της εξάρτησης και τις πολλαπλές αιτίες του,
  • να διακρίνουν τις ομοιότητες και διαφορές στο θεσμικό πλαίσιο και τις στρατηγικές αντιμετώπισης των εξαρτήσεων, στην Ελλάδα και διεθνώς,
  • να αντιλαμβάνονται τη σημασία της αξιολόγησης αναγκών και της μέτρησης αποτελεσματικότητας των παρεμβάσεων,
  • να περιγράφουν τα κριτήρια ποιότητας των παρεμβάσεων πρόληψης,
  • να αντιλαμβάνονται την σημασία της εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού και της συνεκπαίδευσης στελεχών διαφορετικών δομών

 

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές, μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος, θα είναι σε θέση να:

  • να οδηγηθούν σε λήψη αποφάσεων, με βάση αντικειμενικά κριτήρια,
  • να εργάζονται σε διεπιστημονικό περιβάλλον,
  • να προάγουν την ελεύθερη, δημιουργική και επαγωγική σκέψη τους.

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Ι. Ομαδική Εργασία(στα Ελληνικά) (100%) Για την επιτυχή ολοκλήρωση απαιτείται βαθμός τουλάχιστον 5/10.

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα δομείται στις παρακάτω θεματικές ενότητες:

  1. Εισαγωγή – η εξάρτηση ως πρόβλημα Δημόσιας Υγείας – Ταξινόμηση των ψυχοδραστικών ουσιών – Επιδημιολογικά δεδομένα.
  2. Η κατανόηση της εξάρτησης – Αιτιολογικοί παράγοντες.
  3. Νομικό – θεσμικό πλαίσιο αντιμετώπισης των εξαρτήσεων (στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και διεθνώς).
  4. Οι δημόσιες πολιτικές για την αντιμετώπιση των εξαρτήσεων. Εθνικές και Ευρωπαϊκές Στρατηγικές (Σχέδια Δράσης).
  5. Εξαρτήσεις και σωφρονιστικό σύστημα.
  6. Πρόληψη των εξαρτήσεων -μεθοδολογικά εργαλεία – προδιαγραφές ποιότητας.
  7. Φιλοσοφία Προγραμμάτων Πρόληψης :περιεχόμενο και εφαρμογή στο πεδίο.
  8. Έρευνα αξιολόγησης παρεμβάσεων.
  9. Το προσωπικό των φορέων αντιμετώπισης της εξάρτησης – Ανάγκες, εκπαίδευση.
  10. Συμπεράσματα – Αξιολόγηση.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Barlow, J., Di Hart, Powell, J. (2016). Adult Drug and Alcohol Problems, Children’s Needs: An Interdisciplinary Training Resource for Professionals-With Practice and Assessment Tools, Exercises and Pro Formas (2nd ed.). London: Jessica Kingsley Publishers.
  2. EMCDDA (2020), Ευρωπαϊκή έκθεση για τα ναρκωτικά 2020: Σημαντικά ζητήματα, Υπηρεσία Εκδόσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Λουξεμβούργο.
  3. EMCDDA (2018) Medical use cannabis and cannabinoids. Questions and answers for policymaking. Dec 2018.
  4. International Standards on Drug Use Prevention, Second updated edition. Vienna: United Nations Office on Drugs and Crime and the World Health Organization, 2018. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
  5. Ζιάννη, Α. (2009). Παρέμβαση στη κοινότητα: Η εμπειρία της Καρπάθου. Τετράδια Ψυχιατρικής, τ. 108, σ. 34-36.
  6. Κέντρο θεραπείας εξαρτημένων ατόμων (ΚΕΘΕΑ) (1998) Εκπαιδευτικό υλικό πρόληψης «Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού» Tacade: The advisory council on alcohol and drugs education.
  7. Μάτσα, Κ. (2012). Το αδύνατο πένθος και η κρύπτη: Ο τοξικομανής και ο θάνατος. Αθήνα: Ά γρα.
  8. Tsiboukli, A. (2015). Greek crisis: Impact on drug treatment services, research and population. Nordic Studies on Alcohol and Drugs, 32:3, 1-4.
  9. Τσιμπουκλή, Α. & Αρμάος, Ρ. (2007). Η εκπαίδευση των επαγγελματιών ψυχικής υγείας σε θέματα συμβουλευτικής στο χώρο της αντιμετώπισης της τοξικοεξάρτησης: αξιολόγηση εκπαιδευτικού προγράμματος. Εξαρτήσεις, 12, 29-41.
  10. Perry AE, Neilson M, Martyn-St James M, Glanville JM, McCool R, Duffy S, Godfrey C, Hewitt C. Interventions for female drug-using offenders. Cochrane Database of Systematic Reviews 2014, Issue 1. Art. No.: CD010910. DOI:10.1002/14651858.CD010910.