Προαγωγή Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων 

Κωδικός Μαθήματος:

ΠΜΣΔΥΠ301

Εξάμηνο:

Γ΄ Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

39

Μονάδες ECTS:

6


Καθηγητές Μαθήματος

Μεράκου Κυριακούλα

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές, θα είναι ικανοί:

  • Να ορίζουν την έννοια και το περιεχόμενο των όρων ψυχική υγεία και ψυχική ασθένεια
  • Να αναγνωρίζουν τους τύπους ψυχικών διαταραχών
  • Να διακρίνουν τις συναισθηματικές διαταραχές
  • Να γνωρίζουν τις διαταραχές άγχους και τεχνικές διαχείρισης του σχολικού άγχους
  • Να εντοπίζουν προβλήματα των παιδιών που επηρεάζουν την ψυχική υγεία (κακοποίηση, παραμέληση)
  • Να υποστηρίζουν τους μαθητές στη διαχείριση της απώλειας
  • Να σχεδιάζουν προληπτικές παρεμβάσεις για την προαγωγή της ψυχικής υγείας στο σχολείο.

 

Γενικές Ικανότητες

Ο φοιτητής μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος θα είναι σε θέση:

  • να οδηγηθεί σε λήψη αποφάσεων με βάση αντικειμενικά κριτήρια
  • να προσαρμόζεται σε νέες καταστάσεις
  • να διεξάγει αυτόνομη εργασία κλπ
  • να συμμετέχει σε ομαδική εργασία
  • να επιδεικνύει σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • να επιδεικνύει κοινωνική, επαγγελματική και ηθική υπευθυνότητα και ευαισθησία σε όλα τα παιδιά

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Εισαγωγικά στην Ψυχική Υγεία Παιδιών και Εφήβων (ιστορικά, έννοιες, επιρροές, επιπτώσεις)
  2. Διαταραχές Διάθεσης (Κατάθλιψη, Δυσθυμία)
  3. Ψυχικό Τραύμα (προερχόμενο από τον άνθρωπο και τη φύση) και Μετατραυματικό Στρες
  4. Διαταραχές Ά γχους (γενικευμένη, αποχωρισμού, φοβίες, ιδεοψυχαναγκαστική-καταναγκαστική)
  5. Διαχείριση σχολικού άγχους
  6. Αυτοκαταστροφική Συμπεριφορά (με/χωρίς πρόθεση θανάτου)-Οριακή διαταραχή προσωπικότητας
  7. Ψυχώσεις (Σχιζοφρένεια, Διπολική Διαταραχή)
  8. Καταστάσεις απειλής της ψυχικής υγείας Ι – σωματική κακοποίηση και παραμέληση
  9. Καταστάσεις απειλής της ψυχικής υγείας ΙΙ -σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση
  10. Διαχείριση της απώλειας σε παιδιά και εφήβους
  11. Ψυχική υγεία και ευεξία: Διατροφή και σωματική δραστηριότητα
  12. Ποιότητα ζωής – συναισθηματική και κοινωνική ευεξία

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:
– Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
– Επίλυση προβλημάτων
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
Για την επιτυχή ολοκλήρωση απαιτείται βαθμός τουλάχιστον 5/10.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Joseph, S. (Ed.) (2015). Positive Psychology in practice: promoting human flourishing in work, health, education and everyday life. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  2. Payne R.A. Tεχνικές Χαλάρωσης: Ένας πρακτικός οδηγός για τον επαγγελματία υγείας. 3η έκδοση, Εκδόσεις Παρισιάνου, Αθήνα 2007.
  3. White, M. A., & Murray, A. S. (Eds.) (2015). Evidence-Based Approaches in Positive Education. Implementing a Strategic Framework for Well-being in Schools. New York, NY: Springer
  4. Γιωτάκος Ο, & Τσίτσικα Α. Κακοποίηση Παιδιού & Εφήβου-Οδηγός Ανίχνευσης, Αντιμετώπισης & Πρόληψης. Εκδόσεις Πασχαλίδης, Αθήνα 2009.
  5. Σταλίκας, A. & Μυτσκίδου Π. (Επιμ.). (2011). Εισαγωγή στη Θετική Ψυχολογία. Εκδόσεις Τόπος, Αθήνα.
  6. Τσιάντης Γ (Επιμέλεια). Εισαγωγή στην Παιδοψυχιατρική. Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 2007.
  7. Cowie H, Boardman C, Dawkins J, Dawn J. Συναισθηματική υγεία και ευεξία: Ένας πρακτικός οδηγός για το σχολείο. Επιμέλεια ελληνικής έκδοσης: Μπαρμπούνη Α, Μεράκου Κ, Αμανάκη Ε. Εκδόσεις Παρισιάνου, Αθήνα 2017.
  8. Seaward B. L. Managing Stress: Principles and Strategies for health and wellbeing. 7th ed. Jones & Bartlett Learning, Ontario 2012.