Καθηγητές Μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
- Να ορίζουν την έννοια και το περιεχόμενο των όρων αγωγή και προαγωγή της υγείας
- Να διακρίνουν και να συγκρίνουν τις μεθόδους αγωγής υγείας και να επιλέγουν την κατάλληλη μέθοδο ανά ομάδα ηλικίας του πληθυσμού
- Να σχεδιάζουν προγράμματα / παρεμβάσεις αγωγής και προαγωγής υγείας με βάση επιστημονικό μοντέλο σχεδιασμού
- Να σχεδιάζουν την εκτίμηση αναγκών για προγράμματα αγωγής και προαγωγής υγείας
- Να διαμορφώνουν σκοπό και στόχους των παρεμβάσεων
- Να αξιολογούν προγράμματα / παρεμβάσεις αγωγής και προαγωγής υγείας
- Να συμπεριλαμβάνουν την ποιότητα ζωής και την ευεξία ως βασικό συστατικό στα προγράμματα προαγωγής υγείας
- Να γνωρίσουν και να χρησιμοποιούν την ψηφιακή μορφή αγωγής και προαγωγής υγείας
Γενικές Ικανότητες
Ο φοιτητής μετά την επιτυχή παρακολούθηση του Μαθήματος θα είναι σε θέση να:
- συνθέσει δεδομένα και πληροφορίες, ώστε να εξάγει αποτέλεσμα
- να οδηγηθεί σε λήψη αποφάσεων με βάση αντικειμενικά κριτήρια
- να διεξάγει αυτόνομη αλλά και ομαδική εργασία
- να εργαστεί σε διεθνές και διεπιστημονικό περιβάλλον
- να σχεδιάζει προγράμματα προαγωγής υγείας
- να παράγει νέες ερευνητικές ιδέες για θέματα αγωγής και προαγωγής υγείας
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Εννοιολογική προσέγγιση της αγωγής και της προαγωγής υγείας – Βασικά μοντέλα αλλαγής συμπεριφοράς
- Μεθοδολογία αγωγής υγείας: παθητική προσέγγιση – παραδοσιακή μέθοδος
- Μεθοδολογία αγωγής υγείας: προσέγγιση της δράσης – βιωματική μέθοδος εκπαίδευσης – Μέθοδος ενεργητικής συμμετοχής
- Μεθοδολογία αγωγή υγείας με δεξιότητες ζωής (μοντέλο συναισθηματικής και ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης)
- Μεθοδολογία αγωγής υγείας: Αλληλοδιδακτική μέθοδος
- Μεθοδολογία αγωγής υγείας: Ατομική συμβουλευτική για αλλαγή συμπεριφοράς-Συνέντευξη κινητοποίησης
- Προαγωγή υγείας: ιστορική και θεωρητική προσέγγιση
- Η προαγωγή υγείας ως ποιότητα ζωής και ευεξία
- Προαγωγή υγείας και ψηφιακή τεχνολογία
- Μοντέλα σχεδιασμού παρεμβάσεων αγωγής και προαγωγής της υγείας
- Εκτίμηση αναγκών αγωγής και προαγωγής υγείας
- Σκοπός και στόχοι των παρεμβάσεων αγωγής και προαγωγής υγείας
- Επιλογή μεθόδων και τεχνικών στις παρεμβάσεις αγωγής και προαγωγής υγείας – Αξιολόγηση προγραμμάτων / παρεμβάσεων αγωγής και προαγωγής υγείας
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει:
– Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
– Επίλυση προβλημάτων
– Επεξεργασία σεναρίου
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
ΙΙ. Ομαδική Εργασία και Παρουσίαση (20%)
Για την επιτυχή ολοκλήρωση απαιτείται βαθμός τουλάχιστον 5/10.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Μεράκου Κ. Μεθοδολογία Αγωγής και Προαγωγής Υγείας στο Σχολείο, Διδακτικές σημειώσεις, ΠΑΔΑ, 2021-22.
- Τούντας Γ. ΥΓΕΙΑ: Η επίδραση του φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντος, των θεσμών και της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Εκδόσεις Επίκεντρο, Αθήνα 2021
- Cowie H, Boardman C, Dawkins J, Dawn J. Συναισθηματική υγεία και ευεξία: Ένας πρακτικός οδηγός για το σχολείο. Επιμέλεια ελληνικής έκδοσης: Μπαρμπούνη Α, Μεράκου Κ, Αμανάκη Ε. Εκδόσεις Παρισιάνου, Αθήνα 2017.
- Egger G, Spark R, Donovan R. Health Promotion Strategies & Methods. 3rd ed, McGraw-Hill Education, Sidney 2013.
- Ewles L, Simnett I. Προάγοντας την Υγεία – ένας πρακτικός οδηγός. (Επιστημονική επιμέλεια – μετάφραση: Μεράκου Κ, Μπαρμπούνη Α, Κουρέα-Κρεμαστινού Τζ, – Γενική Επιμέλεια: Κυριόπουλος Ι.Η.), Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης, Αθήνα 2011.
- Δαρβίρη Χ. Προαγωγή Υγείας. Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης, Αθήνα 2007.
- Fertman C.I., Allensworth D.D. (Eds). Health Promotion Programs: From Theory to Practice. Jossey- Bass, San Francisco 2010.
- Koelen M. M., & Van den Ban A.W. Health Education and Health Promotion. Wageningen Academic Publishers, Wageningen 2004.
- Snelling A. Introduction to Health Promotion. John Wiley & Sons, San Francisco, 2014.
- Gray G, Young I, Bamekow V. Developing a health-promoting school. WHO, Geneva, 2006.
- Innstrand S.T. (Ed). Health promotion-Theory and practice. Research Centre for Health Promotion and Resources HiST/NTNU, Trondheim, Norway, 2012.