Καθηγητές Μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
- Να γνωρίζουν το βασικό νομοθετικό πλαίσιο σύγχρονων ζητημάτων υγείας
- Να κατανοούν το ηθικό και δεοντολογικό υπόβαθρο της σύγχρονης Δημόσιας Υγείας τη βιοηθική διάσταση της παροχής Υπηρεσιών Υγείας
- Να διακρίνουν τα διλήμματα βιοηθικής που ενυπάρχουν στη Δημόσια Υγεία
Γενικές Ικανότητες
Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν αναπτύξει τις ικανότητές τους:
- να αναγνωρίζουν και να περιγράφουν τις βασικές ηθικές παραμέτρους της σύγχρονης δημόσιας υγείας,
- να εφαρμόζουν με κριτική σκέψη τις βασικές ηθικές αρχές και τα ανθρώπινα δικαιώματα στην προσέγγιση μειζόνων ζητημάτων δημόσιας υγείας
- να εκτιμούν την αναγκαιότητα κριτικής ανάλυσης ζητημάτων που μοιάζουν να έχουν μόνον ιατρικό ή επιδημιολογικό χαρακτήρα
- να αναγνωρίζουν την ύπαρξη σημαντικών ηθικών και δεοντολογικών παραγόντων στη λήψη αποφάσεων στο χώρο της Δημόσιας Υγείας
- να χρησιμοποιούν τις γνώσεις τους αναφορικά με το ισχύον νομικό και δεοντολογικό πλαίσιο
- να αποδέχονται την αναγκαιότητα διαχείρισης της σύγκρουσης της αυτονομίας του ατόμου με την έννοια του γενικού καλού της κοινωνίας η οποία προκύπτει στην πλειονότητα των ζητημάτων δημόσιας υγείας, με τρόπο που σέβεται την αρχή της αναλογικότητας
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Εισαγωγή στις βασικές έννοιες του Δικαίου Υγείας. Η σχέση Νόμου, Ηθικής και Τεχνολογίας.
- Θεωρίες και Αρχές Βιοηθικής
- Δημόσια Υγεία και ανθρώπινα δικαιώματα: ατομικό όφελος και υγεία της κοινότητας
- Δημόσια Υγεία , προσωπικά δεδομένα και ζητήματα εξουσίας. Έννοια της αυτονομίας του ατόμου στο χώρο της Υγείας.
- Η Αρχή της Προφύλαξης στην υγεία
- Ζητήματα Βιοηθικής και πανδημική ετοιμότητα
- Ζητηματα Βιοηθικής στην Επιδημιολογία
- Επιστημονική έρευνα
- Γενετική και Δημόσια Υγεία
- Το τέλος της ζωής ως ζήτημα δημόσιας υγείας
- Ειδικά ζητήματα Βιοηθικής στη Δημόσια Υγεία
- «Μεγάλα Δεδομένα» και Δημόσια Υγεία
- Ψυχική υγεία και ζητήματα βιοηθικής
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Ι. Γραπτή τελική εξέταση (85) που περιλαμβάνει:
– Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
– Ασκηση
ΙΙ. Συμμετοχή στην τάξη (15%)
Για την επιτυχή ολοκλήρωση, απαιτείται βαθμός, τουλάχιστον 5/10.
Οι φοιτητές ενημερώνονται για τα κριτήρια αξιολόγησης του μαθήματος στην
εναρκτήρια διάλεξη της διδάσκουσας
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Κριάρη-Κατράνη Ισμήνη (1994): Bιοϊατρικές Εξελίξεις και Συνταγματικό Δίκαιο, Εκδόσεις Σάκκουλα, Θεσσαλονίκη
- Κριάρη-Κατράνη Ισμήνη (1999): Γενετική Τεχνολογία και Θεμελιώδη Δικαιώματα, Η συνταγματική προστασία των γενετικών δικαιωμάτων. Εκδόσεις Σάκκουλα , Αθήνα – Θεσσαλονίκη.
- Γκαράνη-Παπαδάτου Τ, Ι.Κριάρη-Κατράνη (2012): Το Πρόσθετο Πρωτόκολλο στη Σύμβαση Βιοϊατρικής σχετικά με γενετικές εξετάσεις για σκοπούς υγείας. Δικαιώματα Tου Ανθρώπου 53;53-79.
- Laine Friedman Ross et al: Technical report: ethical and policy issues in genetic testing and screening of children. Genet Med 2013:15(3):234–245.
- Βιδάλης T.K (2016): Βιοδίκαιο: Από τη βιοποικιλότητα στις έξυπνες μηχανές, Εκδόσεις: Σάκκουλα Α.Ε.
- Schwartz JL & Caplan AL, editors (2018): Vaccination Ethics and Policy. An introduction with readings. The MIT Press,
- Κανελλοπούλου-Μπότη Μ, Πρωτοπαπαδάκης Ευ., Παναγοπούλου-Κουτνατζή Φ. (επιμ): Βιοηθικοί προβληματισμοί ΙΙ: Το παιδί. Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2018
- Χωριανοπούλου Μ.Κ. (2018): Βιοηθική και Δικαιώματα. Εκδόσεις Παπαζήση 2018.
- Ηenk ten Have (2004): Ethical Perspectives on Health Technology Assessment. International Journal of Technology Assessment in Health Care, 20:1;1-6
Ηλεκτρονικές διευθύνσεις: