Καθηγητές Μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
- Να γνωρίζουν τις βασικές αρχές αλλά και τα σύγχρονα προβλήματα της υγείας στο σχολικό περιβάλλον.
- Να γνωρίζουν τους παράγοντες του σχολικού περιβάλλοντος που συμμετέχουν στη διαμόρφωση ενός υγιούς και ασφαλούς κτιρίου για τους μαθητές, εκπαιδευτικούς και λοιπούς εργαζομένους.
- Να αντιλαμβάνονται τη σημασία της πρόληψης των μη μεταδιδόμενων (λοιμωδών) νοσημάτων
- Να έχουν τη δυνατότητα εκτίμησης και παρακολούθησης της υγείας των μαθητών και των εκπαιδευτικών
- Να σχεδιάζουν στρατηγικές πρόληψης νοσημάτων που σχετίζονται με το σχολικό περιβάλλον.
- Να συνειδητοποιήσουν τον τρόπο με τον οποίο η διοίκηση και οργάνωση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού συστήματος μπορούν να συμβάλλουν σε ένα σχολείο που προάγει την υγεία.
Γενικές Ικανότητες
Ο φοιτητής μετά την επιτυχή παρακολούθηση του Μαθήματος θα είναι σε θέση:
- να οδηγηθεί σε λήψη αποφάσεων με βάση αντικειμενικά κριτήρια
- να προσαρμόζεται σε νέες καταστάσεις
- να διεξάγει αυτόνομη εργασία κλπ
- vα επιδεικνύει σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- vα επιδεικνύει κοινωνική, επαγγελματική και ηθική υπευθυνότητα και ευαισθησία σε όλα τα παιδιά
- vα προάγει την ελεύθερη, δημιουργική και επαγωγική σκέψη
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Κατανόηση των σύγχρονων παραγόντων που επηρεάζουν την υγεία των παιδιών
- Τα στάδια ανάπτυξης του παιδιού και η σημασία τους
- Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή (ΑΔΥΜ): τεκμηρίωση και εφαρμογή στην πράξη
- Ο εμβολιασμός στην παιδική και εφηβική ηλικία- Το αντιεμβολιαστικό κίνημα στην Ελλάδα και διεθνώς
- Πρόληψη και έλεγχος λοιμωδών νοσημάτων στο σχολικό περιβάλλον
- Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενα Νοσήματα: H σημασία τους και η ανάγκη σεξουαλικής αγωγής στο σχολείο
- Ζωοανθρωπονόσοι και παιδιά
- Παιδιά και πρόληψη – διαχείριση παρασιτικών και νοσημάτων που μεταδίδονται με αρθρόποδα
- Πρόληψη τροφιμογενών και υδατογενών λοιμώξεων
- Μικροβιακή αντοχή στα αντιβιοτικά
- Αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών στο σχολικό περιβάλλον
- Υγεία παιδιών ευάλωτων πληθυσμιακών ομάδων: τσιγγάνοι, μετανάστες, πρόσφυγες
- Προσυμπτωματικός έλεγχος διαλογής (Screening) στην παιδική ηλικία: τεκμηρίωση
- Προληπτική στοματική υγεία
- Πρόληψη Ατυχημάτων: Μείζον θέμα Δημόσιας Υγείας
- Case study -Ανάλυση περίπτωσης αντιμετώπισης επιδημίας/συρροής κρουσμάτων σε σχολικό περιβάλλον
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Ατομική ή ανά 2 άτομα Γραπτή Εργασία και Προφορική Παρουσίαση αυτής (100%).
Για την επιτυχή ολοκλήρωση απαιτείται βαθμός τουλάχιστον 5/10.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- DeBell, Diane. Public Health for Children, Second Edition, 2nd Edition. Routledge (CRC), 2016
- Τζ. Κουρέα – Κρεμαστινού, Βασικές αρχές Δημόσιας Υγείας, Εκδ. Στεφανάκης, Αθήνα 2007.
- Heymaann D.L, (ed) Control of communicable diseases Manual, 18thed APHA, Washington DC 2005.
- Blair M, Stewart-Brown S, Waterston T, Crowther R. Child public health. Oxford: OUP. 2003.
- Tamburlini G, von Ehrenstein S, Bertollini O. Children’s health and environment: a review of the evidence. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe. 2002. Available from: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0007/98251/E75518.pdf
- Spencer N, Rajmil L, Taylor-Robinson D, Panagiotopoulos T. ISSOP Position Statement on the impact of austerity on child health and well being. ISSOP; 2015. Available from: http://issop.org/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=2:essop-position-statements&download=236:issop-position-statement_6_on-austerity_2015-07-28.pdf&Itemid=18
www.ygeiapaidiou-ich.gr - ISSOP Migration Working Group. ISSOP position statement on migrant child health. ChildQ Care, Health and Development. 2018 Jan;44(1):161-70
- WHO, Maternal, newborn, child and adolescent health. Available at: https://www.who.int/maternal_child_adolescent/child/en/
- Kuo A.A, Thomas P.A, Chilton L.A, Mascola L. Council on community pediatrics, section on epidemiology, public health, and evidence American Academy of Pediatrics. Pediatricians and Public Health: Optimizing the Health and WellBeing of the Nation’s Children. Pediatrics February 2018, 141 (2) e20173848; DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2017-3848.
- Centre for Health Protection, Dept of Health. Guidelines on Prevention of Communicable Diseases in Schools / Kindergartens /Kindergartens-cum-Child Care Centres / Child Care Centres. 2019. Available at: https://www.chp.gov.hk/files/pdf/guidelines_on_prevention_of_communicable_diseases_in_schools_kindergartens_kindergartens_cum_child_care-centres_child_are_centres.pdf
- Series|Optimising Child and Adolescent Health and Development| Volume 399, ISSUE 10336, P1730-1740, April 30, 2022 Health and development from preconception to 20 years of age and human capital: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(21)02533-2