Καθηγητές Μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Όταν οι φοιτητές θα έχουν ολοκληρώσει το μάθημα θα είναι σε θέση να:
- να αναγνωρίζουν τις διαστάσεις και την οπτική της Δημόσιας Υγείας στην αντιμετώπιση των εξαρτήσεων,
- να κατανοούν την πολυπλοκότητα του φαινομένου της εξάρτησης και τις πολλαπλές αιτίες του,
- να διακρίνουν τις ομοιότητες και διαφορές στο θεσμικό πλαίσιο και τις στρατηγικές αντιμετώπισης των εξαρτήσεων, στην Ελλάδα και διεθνώς,
- να αντιλαμβάνονται τη σημασία της αξιολόγησης αναγκών και της μέτρησης αποτελεσματικότητας των παρεμβάσεων,
- να περιγράφουν τα κριτήρια ποιότητας των παρεμβάσεων πρόληψης,
- να αντιλαμβάνονται την σημασία της εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού και της συνεκπαίδευσης στελεχών διαφορετικών δομών
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές, μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος, θα είναι σε θέση να:
- να οδηγηθούν σε λήψη αποφάσεων, με βάση αντικειμενικά κριτήρια,
- να εργάζονται σε διεπιστημονικό περιβάλλον,
- να προάγουν την ελεύθερη, δημιουργική και επαγωγική σκέψη τους.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Ι. Ομαδική Εργασία(στα Ελληνικά) (100%) Για την επιτυχή ολοκλήρωση απαιτείται βαθμός τουλάχιστον 5/10.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το μάθημα δομείται στις παρακάτω θεματικές ενότητες:
- Εισαγωγή – η εξάρτηση ως πρόβλημα Δημόσιας Υγείας – Ταξινόμηση των ψυχοδραστικών ουσιών – Επιδημιολογικά δεδομένα.
- Η κατανόηση της εξάρτησης – Αιτιολογικοί παράγοντες.
- Νομικό – θεσμικό πλαίσιο αντιμετώπισης των εξαρτήσεων (στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και διεθνώς).
- Οι δημόσιες πολιτικές για την αντιμετώπιση των εξαρτήσεων. Εθνικές και Ευρωπαϊκές Στρατηγικές (Σχέδια Δράσης).
- Εξαρτήσεις και σωφρονιστικό σύστημα.
- Πρόληψη των εξαρτήσεων -μεθοδολογικά εργαλεία – προδιαγραφές ποιότητας.
- Φιλοσοφία Προγραμμάτων Πρόληψης :περιεχόμενο και εφαρμογή στο πεδίο.
- Έρευνα αξιολόγησης παρεμβάσεων.
- Το προσωπικό των φορέων αντιμετώπισης της εξάρτησης – Ανάγκες, εκπαίδευση.
- Συμπεράσματα – Αξιολόγηση.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Barlow, J., Di Hart, Powell, J. (2016). Adult Drug and Alcohol Problems, Children’s Needs: An Interdisciplinary Training Resource for Professionals-With Practice and Assessment Tools, Exercises and Pro Formas (2nd ed.). London: Jessica Kingsley Publishers.
- EMCDDA (2020), Ευρωπαϊκή έκθεση για τα ναρκωτικά 2020: Σημαντικά ζητήματα, Υπηρεσία Εκδόσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Λουξεμβούργο.
- EMCDDA (2018) Medical use cannabis and cannabinoids. Questions and answers for policymaking. Dec 2018.
- International Standards on Drug Use Prevention, Second updated edition. Vienna: United Nations Office on Drugs and Crime and the World Health Organization, 2018. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
- Ζιάννη, Α. (2009). Παρέμβαση στη κοινότητα: Η εμπειρία της Καρπάθου. Τετράδια Ψυχιατρικής, τ. 108, σ. 34-36.
- Κέντρο θεραπείας εξαρτημένων ατόμων (ΚΕΘΕΑ) (1998) Εκπαιδευτικό υλικό πρόληψης «Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού» Tacade: The advisory council on alcohol and drugs education.
- Μάτσα, Κ. (2012). Το αδύνατο πένθος και η κρύπτη: Ο τοξικομανής και ο θάνατος. Αθήνα: Ά γρα.
- Tsiboukli, A. (2015). Greek crisis: Impact on drug treatment services, research and population. Nordic Studies on Alcohol and Drugs, 32:3, 1-4.
- Τσιμπουκλή, Α. & Αρμάος, Ρ. (2007). Η εκπαίδευση των επαγγελματιών ψυχικής υγείας σε θέματα συμβουλευτικής στο χώρο της αντιμετώπισης της τοξικοεξάρτησης: αξιολόγηση εκπαιδευτικού προγράμματος. Εξαρτήσεις, 12, 29-41.
- Perry AE, Neilson M, Martyn-St James M, Glanville JM, McCool R, Duffy S, Godfrey C, Hewitt C. Interventions for female drug-using offenders. Cochrane Database of Systematic Reviews 2014, Issue 1. Art. No.: CD010910. DOI:10.1002/14651858.CD010910.