Καθηγητές Μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές, θα είναι ικανοί:
- Να ορίζουν την έννοια και το περιεχόμενο των όρων ψυχική υγεία και ψυχική ασθένεια
- Να αναγνωρίζουν τους τύπους ψυχικών διαταραχών
- Να διακρίνουν τις συναισθηματικές διαταραχές
- Να γνωρίζουν τις διαταραχές άγχους και τεχνικές διαχείρισης του σχολικού άγχους
- Να εντοπίζουν προβλήματα των παιδιών που επηρεάζουν την ψυχική υγεία (κακοποίηση, παραμέληση)
- Να υποστηρίζουν τους μαθητές στη διαχείριση της απώλειας
- Να σχεδιάζουν προληπτικές παρεμβάσεις για την προαγωγή της ψυχικής υγείας στο σχολείο.
Γενικές Ικανότητες
Ο φοιτητής μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος θα είναι σε θέση:
- να οδηγηθεί σε λήψη αποφάσεων με βάση αντικειμενικά κριτήρια
- να προσαρμόζεται σε νέες καταστάσεις
- να διεξάγει αυτόνομη εργασία κλπ
- να συμμετέχει σε ομαδική εργασία
- να επιδεικνύει σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- να επιδεικνύει κοινωνική, επαγγελματική και ηθική υπευθυνότητα και ευαισθησία σε όλα τα παιδιά
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Εισαγωγικά στην Ψυχική Υγεία Παιδιών και Εφήβων (ιστορικά, έννοιες, επιρροές, επιπτώσεις)
- Διαταραχές Διάθεσης (Κατάθλιψη, Δυσθυμία)
- Ψυχικό Τραύμα (προερχόμενο από τον άνθρωπο και τη φύση) και Μετατραυματικό Στρες
- Διαταραχές Ά γχους (γενικευμένη, αποχωρισμού, φοβίες, ιδεοψυχαναγκαστική-καταναγκαστική)
- Διαχείριση σχολικού άγχους
- Αυτοκαταστροφική Συμπεριφορά (με/χωρίς πρόθεση θανάτου)-Οριακή διαταραχή προσωπικότητας
- Ψυχώσεις (Σχιζοφρένεια, Διπολική Διαταραχή)
- Καταστάσεις απειλής της ψυχικής υγείας Ι – σωματική κακοποίηση και παραμέληση
- Καταστάσεις απειλής της ψυχικής υγείας ΙΙ -σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση
- Διαχείριση της απώλειας σε παιδιά και εφήβους
- Ψυχική υγεία και ευεξία: Διατροφή και σωματική δραστηριότητα
- Ποιότητα ζωής – συναισθηματική και κοινωνική ευεξία
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:
– Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
– Επίλυση προβλημάτων
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
Για την επιτυχή ολοκλήρωση απαιτείται βαθμός τουλάχιστον 5/10.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Joseph, S. (Ed.) (2015). Positive Psychology in practice: promoting human flourishing in work, health, education and everyday life. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
- Payne R.A. Tεχνικές Χαλάρωσης: Ένας πρακτικός οδηγός για τον επαγγελματία υγείας. 3η έκδοση, Εκδόσεις Παρισιάνου, Αθήνα 2007.
- White, M. A., & Murray, A. S. (Eds.) (2015). Evidence-Based Approaches in Positive Education. Implementing a Strategic Framework for Well-being in Schools. New York, NY: Springer
- Γιωτάκος Ο, & Τσίτσικα Α. Κακοποίηση Παιδιού & Εφήβου-Οδηγός Ανίχνευσης, Αντιμετώπισης & Πρόληψης. Εκδόσεις Πασχαλίδης, Αθήνα 2009.
- Σταλίκας, A. & Μυτσκίδου Π. (Επιμ.). (2011). Εισαγωγή στη Θετική Ψυχολογία. Εκδόσεις Τόπος, Αθήνα.
- Τσιάντης Γ (Επιμέλεια). Εισαγωγή στην Παιδοψυχιατρική. Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 2007.
- Cowie H, Boardman C, Dawkins J, Dawn J. Συναισθηματική υγεία και ευεξία: Ένας πρακτικός οδηγός για το σχολείο. Επιμέλεια ελληνικής έκδοσης: Μπαρμπούνη Α, Μεράκου Κ, Αμανάκη Ε. Εκδόσεις Παρισιάνου, Αθήνα 2017.
- Seaward B. L. Managing Stress: Principles and Strategies for health and wellbeing. 7th ed. Jones & Bartlett Learning, Ontario 2012.