Καθηγητές Μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Κατανοούν τη δυναμική της οικογένειας και του ζεύγους και των τρόπων επίδρασης αυτών στην ψυχο- συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού και του εφήβου
- Να χρησιμοποιούν κατάλληλα τις δεξιότητες συμβουλευτικής και επικοινωνίας.
- Να επιδεικνύουν ενσυναίσθηση στη διαπροσωπική τους επικοινωνία στον επαγγελματικό τους χώρο.
- Να επικοινωνούν με επιτυχία με παιδιά στο επαγγελματικό τους χώρο.
- Να επικοινωνούν αποτελεσματικά με γονείς στον επαγγελματικό τους χώρο.
- Να χειρίζονται αποτελεσματικά δύσκολες καταστάσεις κατά τη διαπροσωπική επικοινωνία στον επαγγελματικό τους χώρο.
- Να βοηθούν τα παιδιά στη διαμόρφωση αυτοαντίληψης και στην ανάπτυξη αυτοεκτίμησης.
- Να πραγματοποιούν παρεμβάσεις ενίσχυσης της κοινωνικοποίησης και των δεξιοτήτων φιλίας.
- Να υλοποιούν παρεμβάσεις για την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και των δεξιοτήτων διαχείρισης συναισθημάτων.
- Να καθοδηγούν τα παιδιά στην επίλυση προβλημάτων
- Να πραγματοποιούν παρεμβάσεις ενίσχυσης ψυχικής ανθεκτικότητας (αντίσταση, άρνηση, διαχείριση του πειράγματος).
Γενικές Ικανότητες
Ο φοιτητής μετά την επιτυχή παρακολούθηση του Μαθήματος θα είναι σε θέση να:
- να οδηγηθεί σε λήψη αποφάσεων με βάση τα κριτήρια διαπροσωπικής επικοινωνίας
- να προσαρμόζεται σε νέες καταστάσεις
- να διεξάγει αυτόνομη εργασία κλπ
- να επιδεικνύει σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- να επιδεικνύει κοινωνική, επαγγελματική και ηθική υπευθυνότητα και ευαισθησία σε όλα τα παιδιά
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Οικογένεια και Ζευγάρι-Δυναμική και αλληλεπίδραση
- Δεξιότητες συμβουλευτικής και επικοινωνίας
- Ενσυναίσθηση
- Ενεργητική ακρόαση (παραγωγική και μη παραγωγική ακρόαση)
- Επικοινωνία με παιδιά και εφήβους
- Επικοινωνία με την οικογένεια
- Επίλυση προβλημάτων με συναδέλφους
- Αυτοαντίληψη – Ενίσχυση της Αυτοεκτίμησης
- Προαγωγή και ανάπτυξη δεξιοτήτων φιλίας στα παιδιά
- Διαχείριση συναισθημάτων
- Επίλυση προβλημάτων
- Δεξιότητες άρνησης, αντίστασης και διαχείρισης του πειράγματος.
- Θέσπιση ορίων σε παιδιά και εφήβους
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Ατομικές γραπτές εργασίες. Η επίδοση στις εργασίες υπολογίζεται ως το 100% του τελικού βαθμού.
Για την επιτυχή ολοκλήρωση απαιτείται βαθμός τουλάχιστον 5/10.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Ginsburg K, Jablow M. Δόμηση Ψυχικής Ανθεκτικότητας σε Παιδιά και Εφήβους (Γενική Επιμέλεια: Χρούσος Γ., Χατζημινάογλου Μ-Α, Μπακοπούλου Φ.), Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης, Αθήνα 2014.
- Kottler J.A., Kottler E. Counselling Skills for Pre-school and School Teachers. Institute for the Psychology of Personality, Ljubljana 2001.
- Nelson-Jones R. Βασικές Δεξιότητες Συμβουλευτικής: Ένα εγχειρίδιο για βοηθούς (επιμ-μτφ. Μ. Μαλικιώση- Λοϊζου). Εκδόσεις Πεδίο, Αθήνα 2009.
- Rogge JU. Τα Παιδιά Χρειάζονται Όρια-τα έχουν ανάγκη. Εκδόσεις Θυμάρι, Αθήνα 2005.
- Κουνενού, Κ. Συμβουλευτική και Θεραπεία Οικογένειας. Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2010.
- Κουρμούση Ν. Βήματα για τη ζωή: Πρόγραμμα ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων για το Δημοτικό. Εκδόσεις Σοκόλη, Αθήνα 2014.
- Κουρμούση Ν., Κούτρας Β., Κουνενού Κ. Βήματα για τη ζωή: Οδηγός για το άνοιγμα των σχολείων τον καιρό της πανδημίας. Παιδαγωγικό Τμήμα Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. Αθήνα 2020.
- Μαλικιώση-Λοΐζου Μ. Συμβουλευτική Ψυχολογία. Πεδίο Αθήνα 2018.
- Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. H Συμβουλευτική Ψυχολογία στην Εκπαίδευση: Από τη Θεωρία στην Πράξη (Ζ’ έκδοση). Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2001.
- Στάλαρντ Π. Σκέφτομαι σωστά νιώθω καλά. Εκδόσεις Τυπωθήτω, Αθήνα 2006