Δημόσια Υγεία στο Σχολικό Περιβάλλον 

Κωδικός Μαθήματος:

ΠΜΣΔΥΠ204

Εξάμηνο:

Β' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

39

Μονάδες ECTS:

6


ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζουν τις βασικές αρχές αλλά και τα σύγχρονα προβλήματα της υγείας στο σχολικό περιβάλλον.
  • Να γνωρίζουν τους παράγοντες του σχολικού περιβάλλοντος που συμμετέχουν στη διαμόρφωση ενός υγιούς και ασφαλούς κτιρίου για τους μαθητές, εκπαιδευτικούς και λοιπούς εργαζομένους.
  • Να αντιλαμβάνονται τη σημασία της πρόληψης των μη μεταδιδόμενων (λοιμωδών) νοσημάτων
  • Να έχουν τη δυνατότητα εκτίμησης και παρακολούθησης της υγείας των μαθητών και των εκπαιδευτικών
  • Να σχεδιάζουν στρατηγικές πρόληψης νοσημάτων που σχετίζονται με το σχολικό περιβάλλον.
  • Να συνειδητοποιήσουν τον τρόπο με τον οποίο η διοίκηση και οργάνωση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού συστήματος μπορούν να συμβάλλουν σε ένα σχολείο που προάγει την υγεία.

 

Γενικές Ικανότητες

Ο φοιτητής μετά την επιτυχή παρακολούθηση του Μαθήματος θα είναι σε θέση:

  • να οδηγηθεί σε λήψη αποφάσεων με βάση αντικειμενικά κριτήρια
  • να προσαρμόζεται σε νέες καταστάσεις
  • να διεξάγει αυτόνομη εργασία κλπ
  • vα επιδεικνύει σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • vα επιδεικνύει κοινωνική, επαγγελματική και ηθική υπευθυνότητα και ευαισθησία σε όλα τα παιδιά
  • vα προάγει την ελεύθερη, δημιουργική και επαγωγική σκέψη

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Κατανόηση των σύγχρονων παραγόντων που επηρεάζουν την υγεία των παιδιών
  2. Τα στάδια ανάπτυξης του παιδιού και η σημασία τους
  3. Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή (ΑΔΥΜ): τεκμηρίωση και εφαρμογή στην πράξη
  4. Ο εμβολιασμός στην παιδική και εφηβική ηλικία- Το αντιεμβολιαστικό κίνημα στην Ελλάδα και διεθνώς
  5. Πρόληψη και έλεγχος λοιμωδών νοσημάτων στο σχολικό περιβάλλον
  6. Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενα Νοσήματα: H σημασία τους και η ανάγκη σεξουαλικής αγωγής στο σχολείο
  7. Ζωοανθρωπονόσοι και παιδιά
  8. Παιδιά και πρόληψη – διαχείριση παρασιτικών και νοσημάτων που μεταδίδονται με αρθρόποδα
  9. Πρόληψη τροφιμογενών και υδατογενών λοιμώξεων
  10. Μικροβιακή αντοχή στα αντιβιοτικά
  11. Αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών στο σχολικό περιβάλλον
  12. Υγεία παιδιών ευάλωτων πληθυσμιακών ομάδων: τσιγγάνοι, μετανάστες, πρόσφυγες
  13. Προσυμπτωματικός έλεγχος διαλογής (Screening) στην παιδική ηλικία: τεκμηρίωση
  14. Προληπτική στοματική υγεία
  15. Πρόληψη Ατυχημάτων: Μείζον θέμα Δημόσιας Υγείας
  16. Case study -Ανάλυση περίπτωσης αντιμετώπισης επιδημίας/συρροής κρουσμάτων σε σχολικό περιβάλλον

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Ατομική ή ανά 2 άτομα Γραπτή Εργασία και Προφορική Παρουσίαση αυτής (100%).
Για την επιτυχή ολοκλήρωση απαιτείται βαθμός τουλάχιστον 5/10.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. DeBell, Diane. Public Health for Children, Second Edition, 2nd Edition. Routledge (CRC), 2016
  2. Τζ. Κουρέα – Κρεμαστινού, Βασικές αρχές Δημόσιας Υγείας, Εκδ. Στεφανάκης, Αθήνα 2007.
  3. Heymaann D.L, (ed) Control of communicable diseases Manual, 18thed APHA, Washington DC 2005.
  4. Blair M, Stewart-Brown S, Waterston T, Crowther R. Child public health. Oxford: OUP. 2003.
  5. Tamburlini G, von Ehrenstein S, Bertollini O. Children’s health and environment: a review of the evidence. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe. 2002. Available from: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0007/98251/E75518.pdf
  6. Spencer N, Rajmil L, Taylor-Robinson D, Panagiotopoulos T. ISSOP Position Statement on the impact of austerity on child health and well being. ISSOP; 2015. Available from: http://issop.org/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=2:essop-position-statements&download=236:issop-position-statement_6_on-austerity_2015-07-28.pdf&Itemid=18
    www.ygeiapaidiou-ich.gr
  7. ISSOP Migration Working Group. ISSOP position statement on migrant child health. ChildQ Care, Health and Development. 2018 Jan;44(1):161-70
  8. WHO, Maternal, newborn, child and adolescent health. Available at: https://www.who.int/maternal_child_adolescent/child/en/
  9. Kuo A.A, Thomas P.A, Chilton L.A, Mascola L. Council on community pediatrics, section on epidemiology, public health, and evidence American Academy of Pediatrics. Pediatricians and Public Health: Optimizing the Health and WellBeing of the Nation’s Children. Pediatrics February 2018, 141 (2) e20173848; DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2017-3848.
  10. Centre for Health Protection, Dept of Health. Guidelines on Prevention of Communicable Diseases in Schools / Kindergartens /Kindergartens-cum-Child Care Centres / Child Care Centres. 2019. Available at: https://www.chp.gov.hk/files/pdf/guidelines_on_prevention_of_communicable_diseases_in_schools_kindergartens_kindergartens_cum_child_care-centres_child_are_centres.pdf
  11. Series|Optimising Child and Adolescent Health and Development| Volume 399, ISSUE 10336, P1730-1740, April 30, 2022 Health and development from preconception to 20 years of age and human capital: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(21)02533-2