Καθηγητές Μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
- Να χρησιμοποιούν σωστά τις βασικές έννοιες στο χώρο της ειδικής αγωγής-ενταξιακής εκπαίδευσης (ειδική αγωγή, συμπεριληπτική εκπαίδευση, αναπηρία, ένταξη).
- Να κατανοούν τα βασικά χαρακτηριστικά των παιδιών με διάφορες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά και των παιδιών που αποτελούν κατά κάποιο τρόπο μειονότητα σε ένα σχολείο (παιδιά με χρόνια προβλήματα υγείας κλπ)
- Να αναγνωρίζουν διεργασίες που προωθούν ή παρεμποδίζουν την εφαρμογή ενταξιακών πρακτικών μάθησης για όλους τους μαθητές –συμπεριλαμβανομένων και των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία.
- Να αντιλαμβάνονται τη σημασία των πλεγμάτων στήριξης (οικογένεια, ειδικοί επαγγελματίες, εθελοντές) στην ειδική αγωγή.
- Να σχεδιάζουν και να διεξάγουν μικρής έκτασης ποιοτικές έρευνες ή μελέτες περίπτωσης στο πεδίο της ειδικής αγωγής.
- Να σχεδιάζουν προγράμματα προαγωγής υγείας για μαθητές ειδικής αγωγής
Γενικές Ικανότητες
Ο φοιτητής μετά την επιτυχή παρακολούθηση του Μαθήματος θα είναι σε θέση για:
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών σε θέματα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης
- Αυτόνομη αλλά και ομαδική εργασία
- Σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Ά σκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Σχεδιασμός προγραμμάτων αγωγής και προαγωγής υγείας για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Η ειδική αγωγή στην Ελλάδα- Τρέχουσες προκλήσεις και τάσεις στη συμπεριληπτική εκπαίδευση
- Ζητήματα αξιολόγησης παιδιών και εφήβων: Ψυχομετρική αξιολόγηση ή απευθείας παρέμβαση;
- Πρώιμη ανίχνευση και παρέμβαση σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες
- Δυσλεξία
- Δυσγραφία
- Διαταραχές Φάσματος Αυτισμού (σύγχρονες απόψεις αιτιολογίας και αντιμετώπισης, ανίχνευση, αξιολόγηση, διάγνωση, διαχείριση)-Παρεμβάσεις.
- Πολυαναπηρία: Εννοιολογική αποσαφήνιση και εκπαιδευτικές παρεμβάσεις
- Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)-προβλήματα συμπεριφοράς παιδιών και εφήβων-Παρεμβάσεις
- Παιδιά και έφηβοι με νοητική υστέρηση: διάγνωση, αίτια, αποτελεσματικές εκπαιδευτικές πρακτικές
- Νευροαναπτυξιακές Διαταραχές με έμφαση στην Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή
- Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή: Θεωρητική και κλινική προσέγγιση
- Υποστηρικτικοί θεσμοί στο σχολείο-Τμήματα ένταξης
- Παράλληλη στήριξη: Συνεργασία γενικού και ειδικού εκπαιδευτικού: θεωρητικό πλαίσιο και εφαρμογή στην πράξη
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:
– Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
– Επίλυση προβλημάτων
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
Για την επιτυχή ολοκλήρωση απαιτείται βαθμός τουλάχιστον 5/10.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Lee Heward W. Παιδιά με ειδικές ανάγκες: Μια εισαγωγή στην ειδική εκπαίδευση. Εκδόσεις Τόπος, Αθήνα 2011.
- Βίκη Α, Γιαβρίμης Π, Παπάνης Ε. (Επιμ). Καινοτόμες προσεγγίσεις στην ειδική αγωγή: Εκπαιδευτική έρευνα για τις ευάλωτες ομάδες πληθυσμού. Εκδόσεις Σιδέρης Ι, Αθήνα 2009.
- Δροσινού Μ.Χ. Ειδική αγωγή και εκπαίδευση: Η «δια» της ειδικής αγωγής πρόταση εκπαίδευσης των παιδιών και νέων με ιδιαιτερότητες. Εκδόσεις Opportuna, Αθήνα 2017.
- Κάκουρος Ε, & Μανιαδάκη Κ. Η διαχείριση της ΔΕΠ-Υ: Από τη θεωρία στην πράξη. Εκδόσεις Gutenberg- Γιώργος & Κώστας Δαρδανός, Αθήνα 2016.
- Μoores D.F. Εκπαίδευση και κώφωση. Ψυχολογική προσέγγιση, αρχές και πρακτικές. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2007.
- Κατσούλης Φ. & Χαλικιά. Ι. Εισαγωγή στην εκπαίδευση των μαθητών με μερική ή ολική απώλεια όρασης. ΕΠΕΑΚ, Αθήνα, 2007
- Πολυχρόνη Φ. Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Εκδόσεις Πεδίο, Αθήνα 2011.
- Τζιβινίκου Σ. Μαθησιακές Δυσκολίες-διδακτικές παρεμβάσεις. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5332
- Στασινός Δ. Η ειδική εκπαίδευση 2020 plus. Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2016
- Τσιμπιδάκη Α. Παιδί με ειδικές ανάγκες, οικογένεια και σχολείο: Μία σχέση σε αλληλεπίδραση. Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2013.
- Farrell, M. Debating special education. London: Routledge 2010.