Προαγωγή Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων 

Κωδικός Μαθήματος:

ΠΜΣΔΥΠ301

Εξάμηνο:

Γ΄ Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

39

Μονάδες ECTS:

6


Καθηγητές Μαθήματος

Μεράκου Κυριακούλα

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές, θα είναι ικανοί:

  • Να ορίζουν την έννοια και το περιεχόμενο των όρων ψυχική υγεία και ψυχική ασθένεια
  • Να αναγνωρίζουν τους τύπους ψυχικών διαταραχών
  • Να αντιλαμβάνονται τον σημαντικό ρόλο του σχολείου στην προαγωγή της ψυχικής υγείας 
  • Να κατανοούν τη σημασία της διατροφής, της σωματικής δραστηριότητας και του ύπνου για την ψυχική υγεία και ευεξία των παιδιών και εφήβων
  • Να γνωρίζουν τεχνικές διαχείρισης του στρες και του σχολικού εκφοβισμού 
  • Να εντοπίζουν προβλήματα των παιδιών που επηρεάζουν την ψυχική υγεία (κακοποίηση, παραμέληση, παρενόχληση)
  • Να γνωρίζουν πως να υποστηρίζουν τους μαθητές στη διαχείριση της απώλειας
  • Να σχεδιάζουν προγράμματα για την προαγωγή της ψυχικής υγείας και ευεξίας στο σχολείο
  • Να συνειδητοποιούν τη σημασία της θετικής ψυχικής υγείας και ευεξίας για την γενικότερη υγεία και σχολική απόδοση των μαθητών 

 

Γενικές Ικανότητες

Ο φοιτητής μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος θα είναι σε θέση:

  • να λαμβάνει αποφάσεις με βάση αντικειμενικά επιστημονικά κριτήρια
  • να προσαρμόζεται σε νέες καταστάσεις στο σχολικό περιβάλλον 
  • να διεξάγει αυτόνομη εργασία 
  • να συμμετέχει σε ομαδική εργασία
  • να επιδεικνύει σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • να επιδεικνύει κοινωνική, επαγγελματική και ηθική υπευθυνότητα και ευαισθησία σε όλα τα παιδιά
  • να σχεδιάζει και να υλοποιεί προγράμματα προαγωγής ψυχικής υγείας στο σχολικό πλαίσιο

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Εισαγωγή στην προαγωγή της ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων, επιδημιολογικά δεδομένα της ψυχικής υγείας, διεθνείς πολιτικές προαγωγής της ψυχικής υγείας, ο ρόλος του σχολείου
  2. Το στρες στην παιδική και εφηβική ηλικία, τεχνικές διαχείρισης του στρες
  3. Εφηβικός εγκέφαλος, διαπροσωπικές σχέσεις στην εφηβική ηλικία
  4. Τεχνικές αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού-τεχνικές αποτελεσματικής επικοινωνίας σε δύσκολες καταστάσεις.
  5. Ο ρόλος της διατροφής και της σωματικής δραστηριότητας στην ψυχική υγεία
  6. Διατροφικές διαταραχές στους εφήβους
  7. Καταστάσεις απειλής της ψυχικής υγείας Ι – σωματική κακοποίηση και παραμέληση
  8. Καταστάσεις απειλής της ψυχικής υγείας ΙΙ -σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση
  9. Διαχείριση της απώλειας σε παιδιά και εφήβους
  10. Αυτοκαταστροφική συμπεριφορά, οριακή διαταραχή προσωπικότητας, ψυχώσεις στην παιδική και εφηβική ηλικία-διαχείριση από το σχολείο
  11. Προγράμματα συναισθηματικής και κοινωνικής ευεξίας στην παιδική και εφηβική ηλικία

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή τελική εξέταση (100%) που θα περιλαμβάνει μια ή περισσότερες κατηγορίες από τις κάτωθι:

  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Επίλυση προβλημάτων
  • Επεξεργασία σεναρίων
  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ερωτήσεις με σωστό-λάθος

Για την επιτυχή ολοκλήρωση απαιτείται βαθμός τουλάχιστον 5/10.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Cowie H, Boardman C, Dawkins J, Dawn J. Συναισθηματική υγεία και ευεξία: Ένας πρακτικός οδηγός για το σχολείο. Επιμέλεια ελληνικής έκδοσης: Μπαρμπούνη Α, Μεράκου Κ, Αμανάκη Ε. Εκδόσεις Παρισιάνου, Αθήνα 2017.
  2. Joseph, S. (Ed.) (2015). Positive Psychology in practice: promoting human flourishing in work, health, education and everyday life. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  3. White, M. A., & Murray, A. S. (Eds.) (2015). Evidence-Based Approaches in Positive Education. Implementing a Strategic Framework for Well-being in Schools. New York, NY: Springer
  4. WHO (2021). Mental Health in Schools: A manual.  https://apps.who.int/iris/handle/10665/347512
  5. Κολαίτης Γ. (2020). Σύγχρονη ψυχιατρική παιδιού και εφήβου: ψυχική υγεία και ψυχοπαθολογία. Εκδόσεις Βήτα
  6. Ρασιδάκη Χ. (2015). Σχολικός εκφοβισμός-Bullying: Αποτελεσματικές δεξιότητες επικοινωνίας, τρόποι αντιμετώπισης. Εκδόσεις Πατάκη
  7. Συλλογικό (2018). Ψυχική υγεία παιδιού και εφήβου. Εκδόσεις Αρμός
  8. Χατζηχρήστου Χ. (2015). Πρόληψη και προαγωγή της ψυχικής υγείας στο σχολείο και στην οικογένεια. Εκδόσεις Gutenberg
  9. Ε.ΨΥ.Υ.Π.Ε. (2020). Ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων. Εκδόσεις Τόπος
  10. Jordan S, Meek L, Phillips J. (2020). Mental Health and Wellbeing in Primary Education: A Practical Guide and Resource. Pavilion Publishing & Media LTD
  11. Meek L, Jordan S, McKinley S. (2023). Mental Health and Wellbeing in Secondary Education: A Practical Guide and Resource. Pavilion Publishing and Media Ltd
  12. Ioannidou L. and Argyriadi A. (2024). Effective Practices for Mental Health Promotion in Education
  13. Ang R. (2025). Promoting Children’s Mental Health and Wellbeing Importance of Partnerships in Building Resilient and Empathic Children. Routledge
  14. Suldo S.M (2016). The Guilford Practical Intervention in the Schools Series: Positive Psychology Interventions for Student Happiness. The Guilford Press
  15. Bethune A. (2023). Wellbeing in the Primary Classroom. Bloomsbury Publishing

 

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ

   WHO (2023). https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health

   WHO (2023). https://www.who.int/europe/activities/supporting-country-work-around-mental-health/addressing-child-and-adolescent- mental-health

  WHO (2023). https://www.who.int/teams/mental-health-and-substance-use/promotion-prevention/unicef-and-who-joint-programme-on-mental-health-and-psychosocial-well-being-and-development-of-children-and-adolescents

  UNICEF (2021). https://www.unicef.org/reports/state-worlds-children-2021

  CDC (2023). https://www.cdc.gov/childrensmentalhealth/index.html

  CDC (2023). https://www.cdc.gov/mentalhealth/children/index.htm

  European Commission. (2018). https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/news/focus-mental-health-education-unspoken-issue-our-age

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ