ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές, θα είναι ικανοί:
- Να ορίζουν την έννοια και το περιεχόμενο των όρων ψυχική υγεία και ψυχική ασθένεια
- Να αναγνωρίζουν τους τύπους ψυχικών διαταραχών
- Να αντιλαμβάνονται τον σημαντικό ρόλο του σχολείου στην προαγωγή της ψυχικής υγείας
- Να κατανοούν τη σημασία της διατροφής, της σωματικής δραστηριότητας και του ύπνου για την ψυχική υγεία και ευεξία των παιδιών και εφήβων
- Να γνωρίζουν τεχνικές διαχείρισης του στρες και του σχολικού εκφοβισμού
- Να εντοπίζουν προβλήματα των παιδιών που επηρεάζουν την ψυχική υγεία (κακοποίηση, παραμέληση, παρενόχληση)
- Να γνωρίζουν πως να υποστηρίζουν τους μαθητές στη διαχείριση της απώλειας
- Να σχεδιάζουν προγράμματα για την προαγωγή της ψυχικής υγείας και ευεξίας στο σχολείο
- Να συνειδητοποιούν τη σημασία της θετικής ψυχικής υγείας και ευεξίας για την γενικότερη υγεία και σχολική απόδοση των μαθητών
Γενικές Ικανότητες
Ο φοιτητής μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος θα είναι σε θέση:
- να λαμβάνει αποφάσεις με βάση αντικειμενικά επιστημονικά κριτήρια
- να προσαρμόζεται σε νέες καταστάσεις στο σχολικό περιβάλλον
- να διεξάγει αυτόνομη εργασία
- να συμμετέχει σε ομαδική εργασία
- να επιδεικνύει σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- να επιδεικνύει κοινωνική, επαγγελματική και ηθική υπευθυνότητα και ευαισθησία σε όλα τα παιδιά
- να σχεδιάζει και να υλοποιεί προγράμματα προαγωγής ψυχικής υγείας στο σχολικό πλαίσιο
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Εισαγωγή στην προαγωγή της ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων, επιδημιολογικά δεδομένα της ψυχικής υγείας, διεθνείς πολιτικές προαγωγής της ψυχικής υγείας, ο ρόλος του σχολείου
- Το στρες στην παιδική και εφηβική ηλικία, τεχνικές διαχείρισης του στρες
- Εφηβικός εγκέφαλος, διαπροσωπικές σχέσεις στην εφηβική ηλικία
- Τεχνικές αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού-τεχνικές αποτελεσματικής επικοινωνίας σε δύσκολες καταστάσεις.
- Ο ρόλος της διατροφής και της σωματικής δραστηριότητας στην ψυχική υγεία
- Διατροφικές διαταραχές στους εφήβους
- Καταστάσεις απειλής της ψυχικής υγείας Ι – σωματική κακοποίηση και παραμέληση
- Καταστάσεις απειλής της ψυχικής υγείας ΙΙ -σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση
- Διαχείριση της απώλειας σε παιδιά και εφήβους
- Αυτοκαταστροφική συμπεριφορά, οριακή διαταραχή προσωπικότητας, ψυχώσεις στην παιδική και εφηβική ηλικία-διαχείριση από το σχολείο
- Προγράμματα συναισθηματικής και κοινωνικής ευεξίας στην παιδική και εφηβική ηλικία
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γραπτή τελική εξέταση (100%) που θα περιλαμβάνει μια ή περισσότερες κατηγορίες από τις κάτωθι:
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
- Επίλυση προβλημάτων
- Επεξεργασία σεναρίων
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- Ερωτήσεις με σωστό-λάθος
Για την επιτυχή ολοκλήρωση απαιτείται βαθμός τουλάχιστον 5/10.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Cowie H, Boardman C, Dawkins J, Dawn J. Συναισθηματική υγεία και ευεξία: Ένας πρακτικός οδηγός για το σχολείο. Επιμέλεια ελληνικής έκδοσης: Μπαρμπούνη Α, Μεράκου Κ, Αμανάκη Ε. Εκδόσεις Παρισιάνου, Αθήνα 2017.
- Joseph, S. (Ed.) (2015). Positive Psychology in practice: promoting human flourishing in work, health, education and everyday life. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
- White, M. A., & Murray, A. S. (Eds.) (2015). Evidence-Based Approaches in Positive Education. Implementing a Strategic Framework for Well-being in Schools. New York, NY: Springer
- WHO (2021). Mental Health in Schools: A manual. https://apps.who.int/iris/handle/10665/347512
- Κολαίτης Γ. (2020). Σύγχρονη ψυχιατρική παιδιού και εφήβου: ψυχική υγεία και ψυχοπαθολογία. Εκδόσεις Βήτα
- Ρασιδάκη Χ. (2015). Σχολικός εκφοβισμός-Bullying: Αποτελεσματικές δεξιότητες επικοινωνίας, τρόποι αντιμετώπισης. Εκδόσεις Πατάκη
- Συλλογικό (2018). Ψυχική υγεία παιδιού και εφήβου. Εκδόσεις Αρμός
- Χατζηχρήστου Χ. (2015). Πρόληψη και προαγωγή της ψυχικής υγείας στο σχολείο και στην οικογένεια. Εκδόσεις Gutenberg
- Ε.ΨΥ.Υ.Π.Ε. (2020). Ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων. Εκδόσεις Τόπος
- Jordan S, Meek L, Phillips J. (2020). Mental Health and Wellbeing in Primary Education: A Practical Guide and Resource. Pavilion Publishing & Media LTD
- Meek L, Jordan S, McKinley S. (2023). Mental Health and Wellbeing in Secondary Education: A Practical Guide and Resource. Pavilion Publishing and Media Ltd
- Ioannidou L. and Argyriadi A. (2024). Effective Practices for Mental Health Promotion in Education
- Ang R. (2025). Promoting Children’s Mental Health and Wellbeing Importance of Partnerships in Building Resilient and Empathic Children. Routledge
- Suldo S.M (2016). The Guilford Practical Intervention in the Schools Series: Positive Psychology Interventions for Student Happiness. The Guilford Press
- Bethune A. (2023). Wellbeing in the Primary Classroom. Bloomsbury Publishing
ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ
WHO (2023). https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health
UNICEF (2021). https://www.unicef.org/reports/state-worlds-children-2021
CDC (2023). https://www.cdc.gov/childrensmentalhealth/index.html
CDC (2023). https://www.cdc.gov/mentalhealth/children/index.htm
European Commission. (2018). https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/news/focus-mental-health-education-unspoken-issue-our-age
ΣΧΕΤΙΚΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ
- Child and Adolescent Mental Health. https://acamh.onlinelibrary.wiley.com/journal/14753588
- Journal of Youth and Adolescence. https://www.springer.com/journal/10964
- Journal of Child & Adolescent Mental Health. https://www.tandfonline.com/journals/rcmh20
- School Mental Health. https://www.springer.com/journal/12310
- Journal of School Mental Health. https://www.jstage.jst.go.jp/browse/jasmh/-char/en
