Καθηγητές Μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές, θα είναι ικανοί:
- Να ορίζουν την έννοια και το περιεχόμενο των όρων συμπεριφορές κινδύνου
- Να αναγνωρίζουν τις συμπεριφορές κινδύνου σε παιδιά και εφήβους
- Να διακρίνουν αναδυόμενες συμπεριφορές κινδύνου των παιδιών και των εφήβων (χρήση ουσιών, υπερβολική χρήση της οθόνης, κοινωνική απομόνωση, σχολικός εκφοβισμός)
- Να σχεδιάζουν προληπτικές παρεμβάσεις για τις συμπεριφορές κινδύνου στο σχολείο
- Να ορίζουν την έννοια και το περιεχόμενο των όρων επείγον περιστατικό και πρώτες βοήθειες
- Να διακρίνουν τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων
- Να αναγνωρίζουν τις απειλητικές για την υγεία καταστάσεις
- Να προσφέρουν πρώτες βοήθειες με ασφαλή τρόπο μέχρι να φτάσουν οι ειδικοί επαγγελματίες υγείας
Γενικές Ικανότητες
Ο φοιτητής μετά την επιτυχή παρακολούθηση του Μαθήματος θα είναι σε θέση:
- να συνθέσει δεδομένα και πληροφορίες, ώστε να εξάγει αποτέλεσμα
- να οδηγηθεί σε λήψη αποφάσεων με βάση αντικειμενικά κριτήρια
- να διεξάγει αυτόνομη αλλά και ομαδική εργασία
- να εργαστεί σε διεθνές και διεπιστημονικό περιβάλλον
- να σχεδιάσει προγράμματα προαγωγής υγείας για την πρόληψη συμπεριφορών κίνδυνου
- να επιδεικνύει κοινωνική, επαγγελματική και ηθική υπευθυνότητα και ευαισθησία
- να αντιμετωπίζει επείγοντα προβλήματα υγείας και να παρέχει με ασφαλή τρόπο πρώτες βοήθειες σε παιδιά και εφήβους μέχρι να φτάσουν οι ειδικοί επαγγελματίες υγείας
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Βασικές αρχές πρόληψης κατά την εφηβική ηλικία – Εισαγωγικές έννοιες για τις συμπεριφορές κινδύνου
- Κάπνισμα – Επιδημιολογία, πρόληψη, αντιμετώπιση
- Αλκοόλ – Επιδημιολογία, πρόληψη, αντιμετώπιση
- Εξαρτησιογόνες ουσίες: Επιδημιολογία, πρόληψη, αντιμετώπιση
- Διαδικτυακή εξάρτηση (κινητό, διαδίκτυο, tablet, κλπ)
- Σχολικός και διαδικτυακός εκφοβισμός – Δεξιότητες ζωής – κοινωνικοσυναισθηματική μάθηση
- Τροχαία ατυχήματα – πνιγμοί σε παιδιά και εφήβους
- Σεξουαλική συμπεριφορά, ΣΜΝ, ανεπιθύμητες κυήσεις στην εφηβική ηλικία
- Φιλικές προς τους εφήβους υπηρεσίες υγείας – Υπηρεσίες μετάβασης
- Εισαγωγή – Σκοπός και γενικές αρχές Πρώτων Βοηθειών
- Άσθμα – Δυσκολία στην αναπνοή, βήχας, αλλεργικές αντιδράσεις
- Πυρετός, πονοκέφαλος, κοιλιακός πόνος, έμετοι
- Αιμορραγίες, σοκ, απώλεια αισθήσεων
- Σακχαρώδης διαβήτης, σπασμοί
- Εγκαύματα, δηλητηριάσεις, δαγκώματα – τσιμπήματα
- Τραύματα στο στόμα και τη γνάθο, δόντια – ούλα, μάτια, αυτιά, μύτη
- Τραύματα στο κεφάλι, στον τράχηλο, σπονδυλική στήλη – Αντιμετώπιση τραυματισμών – θλάσεων – διαστρεμμάτων – καταγμάτων
- Πνιγμονή από ξένο σώμα, πνιγμός στο νερό, θεωρητικές αρχές καρδιοαναπνευστικής ανάνηψης
- Χορήγηση φαρμάκων στο σχολείο
- Πρακτική άσκηση – προσομοίωση στην Καρδιοαναπνευστική Αναζωογόνηση
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Ι. Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:
– Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
– Επίλυση προβλημάτων
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
Για την επιτυχή ολοκλήρωση απαιτείται βαθμός τουλάχιστον 5/10.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Saleh Ε, Grudzinskas Α, Judge Α. Adolescent Sexual Behavior in the Digital Age: Considerations for Clinicians, Legal Professionals and Educators. 1st Edition, Oxford University Press, Oxford 2014.
- Γκορίλας Δ. Οι κίνδυνοι του διαδικτύου. Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης, Αθήνα 2017.
- Παπαρρηγόπουλος Θ, Δάλλα Χ. (Επιμ). Οι Εξαρτήσεις: Αίτια, μηχανισμοί, εκδηλώσεις, αντιμετώπιση. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης,
- Ρασιδάκη Χ. Σχολικός εκφοβισμός Bullying-Αποτελεσματικές δεξιότητες επικοινωνίας-Τρόποι αντιμετώπισης. Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2015.
- Ρούσσης Α.Γ. Η χρήση ουσιών στην εφηβεία : Το αθέατο έγκλημα. Εκδόσεις Γρηγόρη, Αθήνα 2008.
- Σφακιανάκης Ε, Σιώμος Κ, Φλώρος Γ. Εθισμός στο Διαδίκτυο και άλλες διαδικτυακές συμπεριφορές υψηλού κινδύνου. Εκδόσεις Α. Λιβάνη, Αθήνα 2012.
- Τσίτσικα ΑΚ, Καπανιάρης Α.Γ. Youth Online. Μαζί για την Εφηβική Υγεία, Αθήνα 2018.
- Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών. Ηλεκτρονικό υλικό κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας. Αθήνα 2018.
- Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού. Πρώτες Βοήθειες: Εγχειρίδιο για εκπαιδευτικούς, Αθήνα 2018.
- Karutz & von Buttlar M. Πρώτες βοήθειες. Εκδόσεις Παρισιάνου, Αθήνα 2015.
- Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας. Εγχειρίδιο Πρώτων Βοηθειών – Εκπαίδευση Ομάδων Πληθυσμού. Α’ Έκδοση, ΕΚΑΒ – Τμήμα Εκπαίδευσης, Αθήνα 2017.
